Chiar dacă pentru locuitorii Becleanului și a județului Bistrița-Năsăud nu contează dacă este sau nu o premieră națională, semnarea contractului de proiectare și execuție a obiectivului de investiții „Varianta de ocolire a orașului Beclean” înseamnă ivirea luminiței de la capătul unui drum. Un drum mai mereu aglomerat care naște frustrări, stres și nervi, dintr-un oraș care suferă astfel și de o poluare excesivă.
„Pohta ce-au pohtit” beclenarii și toți cei care tranzitează orașul de pe Someș e pe cale să se materializeze, după șapte ani de „lupte” birocratice și tehnice: joi, 14 octombrie, la Beclean, s-a semnat proiectarea și execuția Centurii orașului, moment considerat de Nicolae Moldovan, primarul urbei, ca fiind unul de „bucurie și fericire administrativă”.
Chiar dacă este vorba doar de 1,195 km de drum, este o investiție serioasă și extremă, căci nu e doar o simplă modernizare a unei structuri deja existente ci este vorba de un traseu nou, cu destule obstacole naturale, dar care va rezolva o situație ajunsă și ea extremă.
Centura Becleanului va asigura legătura dintre Drumul Trans Regio TR45 Beclean-Salva și Drumul Expres DX 4A Dej – Beclean – Bistrița, investiții care sunt cuprinse în cadrul Master Planului General de Transport al României. Varianta de ocolire a orașului Beclean este prima din județul nostru și va deservi în întregime traficul de tranzit de camioane și parțial traficul de tranzit de automobile, urmând să fie alcătuită dintr-un pod peste râul Someș (583 metri) și două tronsoane de drum.
Având în vedere anvergura proiectului, acesta nu se putea realiza strict din fonduri locale, astfel că a fost nevoie de intervenția CNAIR și, evident, de fonduri externe nerambursabile. Aici apare și premeira națională, pioneratul în astfel de tipuri de proiecte, căci există o bază legală de pornire în consituirea proiectului final, și anume Ordonanța 101/2020.
Ce este această ordonanță? Ei bine, fără a intra în detalii tehnice și legislative, până la apariția acestei ordonanțe, proiectele de anvergură erau gestionate exclusiv de CNAIR. În anul 2020, când ministru al fondurilor europene era tocmai Marcel Boloș, actualul director al ADR NV, s-a emis această ordonanță care dă posibilitatea autorităților locale de a se implica activ în gestiunea unui astfel de proiect, reducându-se astfel timpii necesari parcurgerii etapelor de către un singur for, respectiv CNAIR.
Nicolae Moldovan a simțit acest moment și a introdus acest proiect, al Centurii Becleanului, în dispozițiile acestei Ordonanțe, la această oră fiind primul proiect de acest gen din țară care intră in implementare datorită prevederilor Ordonanței 101/2020.
„Mulțumesc încă o dată domnului Marcel Ioan Boloș pentru tot sprijinul acordat în accesarea acestui proiect, doamnei Cristina Amărăzeanu – Șef Departament Obținere Finanțări din cadrul CNAIR pentru toată susținerea, Dl. Florin Diamandi -Economist în cadrul Departamentului Obținere Finanțări CNAIR, D-na Ana Maria Târnăvean Gorog – Expert ADR N-V, Emil Radu Moldovan – Președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, domnului Prefect Stelian Dolha, Dl. Emil-Iliaș Mănășturean – Director OCPI Bistrița-Năsăud, Dl. Sever Ioan Roman – director executiv Agenția pentru Protecția Mediului B-N, domnului Ioan Bob – primarul comunei Șintereag, domnului Ioan Deneș – Senator și tuturor partenerilor pentru buna colaborare. De asemenea, mulțumesc consilierilor locali ai orașului Beclean și echipei administrative din cadrul Primăriei pentru toată implicarea! Și nu în ultimul rând, tuturor cetățenilor orașului Beclean pentru faptul că mi-au oferit încrederea și determinarea pentru a putea construi o variantă de ocolire pentru orașul nostru. Ca de fiecare dată, așa cum am zis, am și făcut! Al treilea „mulțumesc” este adresat Bunului Dumnezeu!” – Nicolae Moldovan.
„Se scrie o filă de istorie importantă pentru județul nostru, s-a semnat contractul pentru realizarea centurii ocolitoare a orașului Beclean. Felicitări, domnule Primar al orașului Beclean, Nicolae Moldovan, pentru ambiția de a transforma proiectele-n fapte. Mulțumim, CNAIR pentru sprijin și nu în ultimul rând, profesionistului în fonduri europene, Marcel Boloș, directorul ADR N-V. Continuăm să deschidem noi drumuri, pentru a aduce comunitățile mai aproape unele de celelalte, pentru fluidizarea traficului și scădere timpului către destinație” – Emil Radu Moldovan.
„Fără îndoială, pe o listă top 10 investiții de care județul are obligatoriu nevoie, șoseaua ocolitoare a Becleanului se numără printre acestea. Acest lucru nu doar pentru că va scoate traficul de pe o șosea europeană tocmai din centrul orașului, ci și pentru că va face ca legătura rutieră a județului cu Clujul și restul țării să fie mult mai fluidă, cu beneficii pentru toată lumea. Chiar dacă a trebuit să treacă atâția ani ca să se întâmple, să spunem, o conjunctură fericită, în care o administrație locală care știe să găsească extrem de bine oportunitățile și să le fructifice, cum este cea condusă de Nicolae Moldovan, și o guvernare liberală care a înțeles că autoritățile locale direct interesate de proiectele de infrastructură locală și regională le pot gestiona mult mai bine decât o structură centrală, Becleanul va beneficia de oportunitatea creată de guvernul liberal, iar bugetul național va suporta co-finanțarea de 15 % a proiectului (85% e prin POIM) imposibilă pentru un oraș mediu cum este acesta” – Stelian Dolha.
Valoarea investiției este de 86.424.419 lei (aprox. 18 milioane de euro), iar termenul de execuție este de doi ani.