Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a reușit să obțină cel mai mare contract de finanțare din regiunea de Nord-Vest pe Programul Operațional Regional 2014 – 2020 pentru realizarea unui drum spectaculos care leagă cele mai frumoase zone din Bistrița-Năsăud și care răspunde necesităților economice și turistice de dezvoltare a unor regiuni importante ale județului.
Drumul Poarta Transilvaniei are o lungime de aproape 80 de kilometri, fiind cel mai mare proiect de infrastructură din Transilvania, costurile totale ale acestui proiect fiind de 276.385.915 lei (aproximativ 55,8 milioane de euro).
Licitațiile pentru drumul Poarta Transilvaniei au stabilit un adevărat record în România, în ceea ce privește numărul firmelor interesate de aceste lucrări, nu mai puțin de 378 de companii înscriindu-se la licitațiile pentru modernizarea drumului.
- Lucrările au fost împărțite în cinci tronsoane, astfel:
- Tronsonul 1, Lotul 1: Mureșenii Bârgăului – Colibița – 5,1 km
- Tronsonul 2, Lotul 1: Mița – Colibița – 6,4 km
- Lotul 2, Lac Colibița: DN 17 – Bistrița Bârgăului – 17,1 km
- Lotul 3: Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică – 14,2 km
- Lotul 4: Ilva Mică (intersecția cu DN17D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – 18,8 km
- Lotul 5: Măgura Ilvei – Lunca Ilvei – 17,8 km
Ultimul tronson dat în folosință este și cel care a avut o istorie puțin mai zbuciumată din cauza unei firme care a renunțat la contract în timpul derulării acestuia, fiind vorba de lotul 4, tronsonul de ~19 km ce leagă Ilva Mică, de Poiana Ilvei și de Măgura Ilvei.
Cu o garanție de 10 ani, finanțată din fonduri europene [POR 2014/2020] și contribuția Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, importanta lucrare a prevăzut și consolidarea acostamentelor din beton pe o distanță de 11 km, ziduri de sprijin, amenajarea a 7 km de trotuare, piste de biciclete pe ~2 km, realizarea a 73 de drumuri laterale, șanțuri din beton, rigole carosabile din beton și de acostament, dar și 16 podețe noi.
Poarta Transilvaniei va crea o punte de legătură, o cale de acces între cele mai frumoase zone din Bistrița-Năsăud: Valea Bârgăului, Valea Someșului și Valea Ilvelor.
Drumul va deservi 23.000 de locuitori ai județului Bistrița-Năsăud care vor avea o cale de acces modernă și rapidă atât spre zonele turistice cât și spre orașele din județ.