Trecerea de nivel cu calea ferată de la Livezile, cea de la târgul auto, a fost azi, 16 iulie, scena unui protest al conducătorilor auto vis-a-vis de traficul aglomerat care se generează în acel punct. Coloanele de mașini ajung să depășească 10 kilometri în zilele „fiebinți”, iar distanța dintre Livezile și Bistrița ajunge să fie parcursă și în două ore.
Sătui de statul în coloană, mai mulți șoferi, flancați de primarul comunei Livezile, Traian Simionca, au pus de un protest spontal la unul dintre cele mai fierbinți puncte din traficul dinspre și către municipiu. Conform edilului, coada care se formează pe acest tronson de drum a reușit să întreacă, din punct de vedere al timpului petrecut în trafic, zona fierbinte de pe Valea Prahovei:
„Văd știri și reportaje cum că cozile de pe Valea Prahovei se întind pe 5-6 kilometri. Aici, la noi, cozile se întind pe 10 kilometri! Deci, unde e mai mare aglomerația în trafic?”, a spus Traian Simionca.
Protestul de vineri este unul venit pe bună dreptate și conform cu realitatea, căci nu vorbim doar de zilele de weekend, vineri sau duminică, atunci când lumea pleacă sau vine de și către acasă, moment în care coada depășește 10 kilometri, ci și în restul săptămânii atunci când de la Livezile până la Bistrița și vicevresa se petrece un timp între 30 de minute și o oră în trafic, pe o distanță de sub 10 kilometri.
Hiba în toată această problemă este trecerea la nivel cu calea ferată de la Livezile, din dreptul târgului auto, acolo unde există semnalizarea cu Crucea Sfântului Andrei, cea care te obligă să oprești și să te asiguri, astfel formându-se acele cozi imense. Tot în Livezile, la celălalt capăt de localitate, către Prundu Bîrgăului, mai există o astfel de trecere care accentuează aglomerația mai ales în zilele din weekend.
Primarul Traian Simionca este supărat nu pe autoritățile locale, care nu au nicio jurisdicție în acest sens, ci pe Ministerul Transporturilor, cel care are în subordine atât CNAIR, entitatea care se ocupă de drumurile naționale și europene, DN17 fiind un astfel de drum, cât și SNCFR-ul, cei responsabili de amplasarea unei bariere.
Întrebat dacă are cunoștință de legea inițiată de fostul deputat PMP Ionuț Simionca, livezean la origini, poate și neamuri, în care se prevede obligativitatea amplasării semnalelor acustice luminoase și/sau a barierelor la trecerile de nivel cu calea ferată de pe drumurile europene și naționale, în special acolo unde există riscuri de accidente sau de formare a aglomerațiilor care îngreunează traficul, Traian Simionca susține că nu există o astfel de reglementare legală:
„Nu s-a făcut niciun proiect de lege, ascultați-mă! Când toată lumea face politică și spune dorim schimbarea…, și eu îmi doresc o schimbare, dar dacă nu se iau măsuri… Proiecte de lege face compania națională de drumuri, nu știu. Eu n-am văzut acea lege, nu am văzut-o postată pe site… dacă știți ceva de acea lege, aprobată sau neaprobată, dacă a trecut prin votul parlamentarilor… Nu cunosc dacă s-a votat acea lege. Poate că a fost o propunere sau un amendament care nu știu dacă a fost votat sau nu a fost votat”, a declarat Traina Simionca pentru prajituracupiper.ro.
Probabil că stăm noi mai slab cu memoria, motiv pentru care l-am contactat pe fostul deputat Ionuț Simionca, inițiatorul legii cunoscute ca Legea Viișoara, denumire dată după tragicul eveniment de la trecerea la nivel cu calea ferată de la Viișoara în care și-au pierdut viața mai mulți tineri.
„Legea este promulgată încă din 2018! Chiar am fost la domul primar și am discutat cu el exact această problemă a celor doua treceri la nivel cu carea ferată de la Livezile și i-am spus să facă o cerere către Minister în acest sens. După cum am spus, legea a fost promulgată în anul 2018, însă din cauza lipsei de cereri din teritoriu nu au fost demarate priceduri. Până la urmă, eu știu că s-au făcut cereri, iar la Ministerul Transporturilor există trei astfel de cereri pentru semnalizarea corespunzătoare a trecerilor la nivel cu calea ferată din Bistrița-Năsăud, cele două de la Livezile și cea de la Prundu Bîrgăului. Din câte știu eu, la nivel național sunt prinse în acest program peste 120 de astfel de treceri”, a precizat Ionuț Simionca.
Răsfoind presa vremii, într-adevăr a existat un moment în care cei doi Simionca s-au întâlnit și au povestit inclusiv despre acest aspect al traficului îngreunat de pe ruta Livezile – Bistrița, întâlnirea având loc chiar în biroul primarului de Livezile. Aricolul îl regăsiți AICI și datează din data de 3 mai 2019. Deh, căldură mare, mon cher…
Legat de proiectul SNCFR privind amplasarea unei bariere la trecerea de la Livezile, Ștefan Pop, șeful secției Bistrița, prezent și el la protestul de vineri, a declarat că demersurile sunt începute și că urmează intrarea în linie dreaptă pentru proiectare și execuție:
„Sunt și eu șofer și este într-adevăr o problemă acest trafic îngreunat din cauza trecerii la nivel cu calea ferată, însă vă pot spune că proiectul este aprobat de o săptămână și se urmează etapele firești într-o astfel de situație. Avem etapa de proiectare, care va dura patru luni, însă, cu ajutorul autorităților locale care ne pot veni în spijin prin grăbirea procedurilor de avizare, se poate să terminăm mai repede această etapă. Apoi este execuția, tot patru luni. Aici vorbim de toate cele trei treceri de pe drumul european, cele două de la Livezile și cea de la Prundu Bîrgăului”, a precizat Ștefan Pop.
Cu alte cuvinte, doar la anul vom putea circula în condiții cât de cât normale pe DN 17, pe tronsomul Bistrița – Livezile, cel mai aglomerat tronson din țară.