Ne-am dat dracului cu acest moment de sinceritate venit din partea unui privat care, prins cu mâța în sac, nu a încercat să dreagă busuiocul ci a preferat să acționeze aparent instinctual și să-și reverse supărarea față de societate, sistem, concurență etc. Bine, poate fi și o extrem de bună politică de marketing, având în vedere publicul țintă…
Compania Altex, mare retailer de produse eletronice și electrocasnice, a fost amendată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru că oferea la vânzare produse cu reduceri înşelătoare de Black Friday. Nu sunt singurii care practică acest tip de „bișniță”, să ne înțelegem! Black Friday a fost și încă este un moment propice mai ales pentru retaileri de a-și „face curățenie” prin stocuri, iar asta este oarecumva știută, acceptată și asumată de clientelă.
Doar că…. Altex, atunci când a fost prinsă cu mâța în sac, adică cu prețurile mânărite, a avut o „revelație” și a pus pe tapet ceea ce lumea știa oricum, vorbea pe la colțuri, dar nimic asumat sau verificat cu strictețe: „nu putem fi corecţi într-o piaţă în care nimeni nu e!”. Apoi a urmat șocul!
Prin reducere la absurd, momentul echivalează cu nașterea gastarap-ului, atunci când, pentru prima dată în muzica nouă se vorbea despre realitățile din stradă, cu limbajul aferent. Toți știau ce se petrece în stradă (crime, droguri, jafuri etc) și cum se vorbește în stradă, însă nu era nimic „oficializat”, până au apărut niște băieți de băieți de prin Compton, Los Angeles:

Ceea ce Altex a exprimat sincer și tăios ca un fel de „Fuck tha Police” seamănă inclusiv cu politica românească a acestor vremuri. Sinceritatea tranșantă a domnului Cîțu, spre exemplu, poate fi alăturată sincerității Altex, companie care se războia cu Flanco și EMag în această parte a anului, așa cum PNL a purtat războaie dure și irefutabile cu PSD. Apoi a venit asta: „Am găsit (la PSD – n.r.) multe lucruri care ne pot uni”.
Toți simțeam și știam că aversiunea dintre PNL și PSD este o față de masă de mușama, una care se va toci și rupe la un moment dat, și apoi o să vedem cealaltă față de masă de sub mușama. Va pierde Cîțu și PNL după eventuala (re)uniune cu PSD? Clar că da! Va pierde Altex „concursul” de Black Friday? Cu siguranță nu le va fi ușor.
Există în continuare clienți Altex. Bineînțeles! Vor mai exista votanți PNL? Evident! Ponderea o să difere, poate că unele or să sucombeze, din afaceri, din politică, însă practica va continua.
Sunt afectați într-o oarecare măsură Flanco, Cel.ro, EMag etc? Probabil, dar vor trăi mai bine decât Altex. Au de suferit pesedeii? Probabil, dar momentan sunt câștigători.
Cine pierde REAL din toate aceste show-uri comerciale, politice, sociale? Da, compărătorii, votanții, noi! E bună sinceritatea câteodată, măcar așa, să dăm câte un refresh pe palier…