Din fericire, nu s-a bătut niciun record legat de slaba participare a publicului la o dezbatere publică organizată de Primăria municipiului Bistrița pe o tematică de interes general, din păcate, nici șanse de revenire rapidă la o normalitate civico-democratică nu se întrevăd.
Miercuri, 21 iulie, Primăria municipiului Bistrița a organizat o dezbatere publică pe marginea unui proiect de hotărâre privind 𝑹𝒆𝒈𝒖𝒍𝒂𝒎𝒆𝒏𝒕𝒖𝒍𝒖𝒊 𝒑𝒓𝒊𝒗𝒊𝒏𝒅 𝒂𝒄𝒕𝒊𝒗𝒊𝒕𝒂𝒕𝒆𝒂 𝒅𝒆 𝒓𝒊𝒅𝒊𝒄𝒂𝒓𝒆, 𝒕𝒓𝒂𝒏𝒔𝒑𝒐𝒓𝒕, 𝒅𝒆𝒑𝒐𝒛𝒊𝒕𝒂𝒓𝒆 𝒔̧𝒊 𝒆𝒍𝒊𝒃𝒆𝒓𝒂𝒓𝒆 𝒂 𝒂𝒖𝒕𝒐𝒗𝒆𝒉𝒊𝒄𝒖𝒍𝒆𝒍𝒐𝒓 𝒔𝒕𝒂𝒕̧𝒊𝒐𝒏𝒂𝒕𝒆 𝒏𝒆𝒓𝒆𝒈𝒖𝒍𝒂𝒎𝒆𝒏𝒕𝒂𝒓 𝒅𝒆 𝒑𝒆 𝒅𝒐m𝒆𝒏𝒊𝒖𝒍 𝒑𝒖𝒃𝒍𝒊𝒄 𝒂𝒍 𝒎𝒖𝒏𝒊𝒄𝒊𝒑𝒊𝒖𝒍𝒖𝒊 𝑩𝒊𝒔𝒕𝒓𝒊𝒕̧𝒂.
Deși această dezbatere a fost anunțată în mediile clasice de comunicare, interesul cetățenilor a fost unul inexistent, iar asta nu din pricina subiectului aflat în discuție. Totuși, în Sala de Ședințe a Consiliului Local au fost prezenți TREI cetățeni, flancați de cei doi viceprimari, patru reprezentanți ai direcțiilor tehnice ale municipalității, doi consilieri ai primarului și doi jurnaliști.
Recordul negativ legat de prezență a fost de o singură persoană prezentă la o dezbatere pe un subiect de interes general, fiind vorba de „eternul” activist de sorcinte eco-civică, Marius Bălan, prezent și el la dezbaterea de miercuri.
În cazul dezbaterilor de interes local, acolo unde sunt puse în discuție reglementări din regnul urbanistic, PUD-uri, PUZ-uri și alete reglementări specifice, interesul este mult mai ridicat iar prezența pe măsură.
De ce există acest obscen dezinteres civic? Răspunsul trebuie căutat în relația cetățean-administrație din ultimii 30 de ani!
Dacă pe „vremea” administrației Vasile Moldovan și la începutul domniei crețiene prezența la astfel de dezbateri era mai consistentă, după primul mandat al T.O. Crețu lumea și-a pierdut interesul de a mai participa deoarece nu exista vreun rezultat al acestor dezbateri.
Cu alte cuvinte, administrațiile mimau doar actul democratic al dezbaterilor, doleanțele, cererile sau amendamentele propuse de cetățeni nu au fost luate în considerare, acesta fiind principalul motiv: pierderea încerderii în acest act!
Ei bine, o dată pierdută această încredere a cetățeanului în puterea unei dezbateri publice, este foarte greu să convingi că vocea pulimii poate fi ascultată și, mai mult decât atât, implementată în proiectele de hotărâre de interes general.
Dacă administrația publică nu reintră în grația civică, astfel de dezbateri vor continua doar ca o bifă într-un proces așa-zis democratic, cu ZERO ecouri în luarea deciziilor administrative.
Asta s-a întâmplat și miercuri în cadrul dezbaterii legate de regulamentul de ridicare al autovehiculelor parcate neregulamentar sau ilegal pe spațiul public al municipiului, un subiect de interes general.
Astfel, proiectele de hotărâre vor ajunge în dezbaterea pe comisii tehnice fără „aportul” civic, de cele mai multe ori intrând la vot în varianta propusă de inițiator.